Постинг
13.02.2011 12:58 -
ПАРАДОКСЪТ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Автор: rustam
Категория: Забавление
Прочетен: 4585 Коментари: 26 Гласове:
Последна промяна: 13.02.2011 13:24
Прочетен: 4585 Коментари: 26 Гласове:
21
Последна промяна: 13.02.2011 13:24
Едно изследване в рамките на ЕС миналата година отчете категоричния резултат, че едва ли не българските младежи са най-неграмотните на Стария континент. След тази фамозна констатация стана популярно, де що има чиновник и журналист в БГ, да се упражнява в разсъждаване по темата.
Даже Министърът на образованието се включи по нея и то няколко пъти. В различни медии и по официални форуми най-заклеймени от него бяха професионалните гимназии за качеството на обучението си.
Разбира се, нито за момент никой отговорен фактор не си зададе риторичен въпрос относно следния ПАРАДОКС :
- Как, след като, около 96% от зрелостниците дори в т.н. професионални гимназии успяват да си вземат матурите по Български език и литература, та как след подобен факт, можем да казваме, че видите ли, тези младежи са неграмотници? Нали най-сериозния тест, изпит, атестат и т.н., който държавата поставя като изискване за зрелост пред тях е имено тя - Матурата?
Значи така, хем си вземат матурите учениците, сиреч покриват нормите на грамотност, хем са неграмотни. Не е ли върхът на лицемерието от страна на образователната система да твърди това?
- Като добавка към горното е и това - Образователни чиновници непрекъснато се тюхкат,че успехът на учениците по български в професионалните гимназии бил нисък. Не стига, че същите тези умници са решили в тези училища да има 1 час български , ами и сега успехът бил нисък. Ама вие какво, при 1 час български на седмица да не искате да станат отличници, а?
Даже Министърът на образованието се включи по нея и то няколко пъти. В различни медии и по официални форуми най-заклеймени от него бяха професионалните гимназии за качеството на обучението си.
Разбира се, нито за момент никой отговорен фактор не си зададе риторичен въпрос относно следния ПАРАДОКС :
- Как, след като, около 96% от зрелостниците дори в т.н. професионални гимназии успяват да си вземат матурите по Български език и литература, та как след подобен факт, можем да казваме, че видите ли, тези младежи са неграмотници? Нали най-сериозния тест, изпит, атестат и т.н., който държавата поставя като изискване за зрелост пред тях е имено тя - Матурата?
Значи така, хем си вземат матурите учениците, сиреч покриват нормите на грамотност, хем са неграмотни. Не е ли върхът на лицемерието от страна на образователната система да твърди това?
- Като добавка към горното е и това - Образователни чиновници непрекъснато се тюхкат,че успехът на учениците по български в професионалните гимназии бил нисък. Не стига, че същите тези умници са решили в тези училища да има 1 час български , ами и сега успехът бил нисък. Ама вие какво, при 1 час български на седмица да не искате да станат отличници, а?
Въпросите за матура ще са ясни 90 минути...
Диплома от Харвард с българска матура
Как да се подготвя за матурата
Диплома от Харвард с българска матура
Как да се подготвя за матурата
И коментирах. Но това е потресаващо. Като неадекватност към света и като цинизъм.
цитирай
2.
vmir -
Не, че отричам парадоксите и значението им, но в случай не мисля, че са особено големи, още по-малко пък да са "върхът на лицемерието".
13.02.2011 13:46
13.02.2011 13:46
Първия от тях - успеваемост на държавния изпит и недоволство на държавата в лицето на министъра от нивото на грамотността, намира логично обяснение в предположението, че министъра не смята за обективни оценките, които учителите поставят на учениците, било то в състава на комисии по матурите. Оценъчните критериите и отношението на учителите не са нещо, което министъра може да промени с магическа пръчка, за да си обясняваме разминаването единствено с лицемерие.
По второто за тюхкането - и аз не мога да понасям тюхкането като универсално отношение, на нека признаем, че в определена доза тюхкането би могло да бъде и двигателят на необходимата промяна, конкретно в случая би могло да означава настояване за повече часове. Следователно, проблема може да се окаже друг - непоследователността или противоречивостта (ако едни и същи настояват за намаляване на часовете и в същото време се тюхкат), а не лицемерието.
Казвам го не за да се намирам на приказка, а за да обърна внимание, че проблемите трябва да се посочват по-точно и да се насочва критиката където може да стигнем до решение, иначе само се дразним, и привикваме към безплодни разправии, което затвърждава и увековечава реакциите ни на неудачници.
цитирайПо второто за тюхкането - и аз не мога да понасям тюхкането като универсално отношение, на нека признаем, че в определена доза тюхкането би могло да бъде и двигателят на необходимата промяна, конкретно в случая би могло да означава настояване за повече часове. Следователно, проблема може да се окаже друг - непоследователността или противоречивостта (ако едни и същи настояват за намаляване на часовете и в същото време се тюхкат), а не лицемерието.
Казвам го не за да се намирам на приказка, а за да обърна внимание, че проблемите трябва да се посочват по-точно и да се насочва критиката където може да стигнем до решение, иначе само се дразним, и привикваме към безплодни разправии, което затвърждава и увековечава реакциите ни на неудачници.
аз пък не разбирам твоя апостроф.
Там е работата, че оценките на учителите не се разминават със средния успех от матурите. Това е факт.
Освен това - Матурата е форма, чрез коята държавата проверява дали са изпълнени изискванията й за грамотност.
В огромния си брой учениците я вземат. Следователно - покриват нормите и са грамотни.
След всичко това, как можеш като министър да излезеш в медиите и да твърдиш обратното - че не са?
цитирайТам е работата, че оценките на учителите не се разминават със средния успех от матурите. Това е факт.
Освен това - Матурата е форма, чрез коята държавата проверява дали са изпълнени изискванията й за грамотност.
В огромния си брой учениците я вземат. Следователно - покриват нормите и са грамотни.
След всичко това, как можеш като министър да излезеш в медиите и да твърдиш обратното - че не са?
4.
анонимен -
Мога да преподам някой урок.
13.02.2011 14:03
13.02.2011 14:03
Сърцето ми е изпълнено с любов към ближния и искам да я споделя.
цитирайИмаш си блог - преподавай там. Аз мога да намина ако се обадиш и да дам ценни коментари.
ПП Много ти е дълъг никът. да не е нещо "камуфлаж"?
цитирайПП Много ти е дълъг никът. да не е нещо "камуфлаж"?
rustam написа:
В огромния си брой учениците я вземат. Следователно - покриват нормите и са грамотни.
След всичко това, как можеш като министър да излезеш в медиите и да твърдиш обратното - че не са?
В огромния си брой учениците я вземат. Следователно - покриват нормите и са грамотни.
След всичко това, как можеш като министър да излезеш в медиите и да твърдиш обратното - че не са?
Може - ако различните оценки (на бизнеса и международните) противоречат на учителските. Щеше ли да бъдеш по-доволен, ако министъра адвокатстваше на училищната подготовка срещу всички недоволни от нея? Това би значело, че всичко е цветя и рози, но какъв е смисъла да го вярваме?
7.
анонимен -
6
13.02.2011 15:11
13.02.2011 15:11
Маскировка и култура, знаеш как е.
цитирай
8.
magicktarot -
Аз мисля, че като цяло българите все още имат средно доста по-висока
13.02.2011 15:53
13.02.2011 15:53
обща култура /т.е. това, което се визира като грамотност/ от масата западняци. Но определено може би започваме да се приближаваме към тях.
Говориш за професионални училища. И на запад ги има. Но там никой не държи обучаемите и завършващи ги да могат да пишат академични есета, да познават из основи правописа и граматиката на родния си език и да ползват 12 000 думи в ежедневния си речник, и пр. Важното е да са овладели занаят, който да ги храни. У нас лошото е, че зрелостниците в проф. училища не са овладели никакъв занаят - в това е проблемът според мен... Това с неграмотността е хвърляне на прах в очите. Грамотни са си ни младежите!
цитирайГовориш за професионални училища. И на запад ги има. Но там никой не държи обучаемите и завършващи ги да могат да пишат академични есета, да познават из основи правописа и граматиката на родния си език и да ползват 12 000 думи в ежедневния си речник, и пр. Важното е да са овладели занаят, който да ги храни. У нас лошото е, че зрелостниците в проф. училища не са овладели никакъв занаят - в това е проблемът според мен... Това с неграмотността е хвърляне на прах в очите. Грамотни са си ни младежите!
относно резултатите от статистиката за неграмотността при младежите си мисля, че малцинствените групи (най-вече ромската) допринасят най-много.
цитираймисля, че ти просто не си прочел статийката ми.
Не става въпрос за разминаване на оценките на учителите ( матурите не се правят от тях , а от Министерството) и на външните оценители.
В моя текст става въпрос за разминаване на оценките на един и същ човек.
Не може сутринта да му кажеш на зрелостника - ти издържа матурата, ето ти диплома, грамотен си. А същия ден вечерта същият този министър, който персонифицира Системата да излезе по някоя ТВ и да каже :
"Абе днешните ученици са наистина неграмотни!"
Никой обаче не го апострофира - като са неграмотни, защо издържаха ТВОИТЕ МАТУРИ, А???
цитирайНе става въпрос за разминаване на оценките на учителите ( матурите не се правят от тях , а от Министерството) и на външните оценители.
В моя текст става въпрос за разминаване на оценките на един и същ човек.
Не може сутринта да му кажеш на зрелостника - ти издържа матурата, ето ти диплома, грамотен си. А същия ден вечерта същият този министър, който персонифицира Системата да излезе по някоя ТВ и да каже :
"Абе днешните ученици са наистина неграмотни!"
Никой обаче не го апострофира - като са неграмотни, защо издържаха ТВОИТЕ МАТУРИ, А???
аха, знам разбира се.
цитирайТочно казано, така е.
В Германия има дори средни училища от типа на предишните наши ПУЦ.
Те са за абсолютните аутсайдери, но ги учат на занаят.
цитирайВ Германия има дори средни училища от типа на предишните наши ПУЦ.
Те са за абсолютните аутсайдери, но ги учат на занаят.
Така е Ели.
Права си. :)
цитирайПрава си. :)
Съжалявам, че не съм открил първоизточника на информацията.
За мен е редно да се обясни подробно на какво се базират тези оценки и какви са конкретните показатели. Иначе си остава просто "чесане на езиците". На всички нива. И всеки си тълкува както му е угодно.
цитирайЗа мен е редно да се обясни подробно на какво се базират тези оценки и какви са конкретните показатели. Иначе си остава просто "чесане на езиците". На всички нива. И всеки си тълкува както му е угодно.
тази "информация" беше преекспонирана. Жалкото е, че вместо да се приеме критично, ние в типичен наш стил я разнасяме като папагали.
цитирайrustam написа:
мисля, че ти просто не си прочел статийката ми.
Не става въпрос за разминаване на оценките на учителите ( матурите не се правят от тях , а от Министерството) и на външните оценители.
В моя текст става въпрос за разминаване на оценките на един и същ човек.
Не може сутринта да му кажеш на зрелостника - ти издържа матурата, ето ти диплома, грамотен си. А същия ден вечерта същият този министър, който персонифицира Системата да излезе по някоя ТВ и да каже :
"Абе днешните ученици са наистина неграмотни!"
Никой обаче не го апострофира - като са неграмотни, защо издържаха ТВОИТЕ МАТУРИ, А???
Не става въпрос за разминаване на оценките на учителите ( матурите не се правят от тях , а от Министерството) и на външните оценители.
В моя текст става въпрос за разминаване на оценките на един и същ човек.
Не може сутринта да му кажеш на зрелостника - ти издържа матурата, ето ти диплома, грамотен си. А същия ден вечерта същият този министър, който персонифицира Системата да излезе по някоя ТВ и да каже :
"Абе днешните ученици са наистина неграмотни!"
Никой обаче не го апострофира - като са неграмотни, защо издържаха ТВОИТЕ МАТУРИ, А???
Напротив, прочетох я внимателно и я разбрах точно така, затова ти дадох обяснението си, без разбира се уговорката, че това е станало в един и същи ден и, че зрелостникът е бил целевия обект на едноличното отношение на министъра, защото в постинга не казваш подобно нещо.
17.
masterpiece08 -
Рустам,
13.02.2011 21:06
13.02.2011 21:06
ти нали си чел "Котешка люлка" на Вонегът? ;)))
Ако трябва, после ще пояснявам, но предполагам,че вече си се сетил какво имам предвид :)
Поздрави!
цитирайАко трябва, после ще пояснявам, но предполагам,че вече си се сетил какво имам предвид :)
Поздрави!
Часовете по английски в някои училща са повече от часовете по български. Защо ли не отменят матурата по български и да въведат матура по английски?
цитирайЩе се радвам, ако поясниш
Поздрави!
цитирайПоздрави!
В пъти повече, в пъти...
цитирайЕто един смислен постинг от теб. Ако продължаваш в същия дух, ще спечелиш не само ти, а и всички останали.
цитирайИ освен това по български ги занимават с глупости. Пропускат важни неща, а дъвчат баналности. Да не говорим, че най-добрите образци на нашата и световната литература изобщо не се разглеждат.
цитирай
23.
masterpiece08 -
Рустам,
13.02.2011 23:02
13.02.2011 23:02
децата ни са не само умни и грамотни, в много отношения са направо гениални, а препратката ми е към двамата герои от романа- брат и сестра близнаци, които се правят на идиоти пред външния свят, но всъщност са невероятно интелигентни :)
Аз лично не приемам някакви европейски чиновници да съдят за нивото на грамотност на нашите деца. Това е:)
цитирайАз лично не приемам някакви европейски чиновници да съдят за нивото на грамотност на нашите деца. Това е:)
24.
masterpiece08 -
Друг е въпросът
13.02.2011 23:05
13.02.2011 23:05
от какви хора се творят учебниците и учебните програми.
цитирайНашите деца са най-умни не само в Европа .От Европа освен да ни плюят друго не умеят.В нашите училища товарят децата още от 1 клас, във 2 вече учат таблицата за умножение,а в Холандия и Англия учат умножение във 6-7 клас.
цитирайкато стажантка, писах на едно цигане 3-ка по милост, защото си беше написало името без грешка на иначе празния лист за контролно. Оттогава ме мъчи съвестта дали постъпих правилно.
Не за цигането, а за това, че не станах учителка.
:-D
цитирайНе за цигането, а за това, че не станах учителка.
:-D
Търсене
За този блог
Гласове: 18707
Блогрол